OM EVENEMANGET & FAQ

THE EVOLUTION OF AWESOME

Över en halv miljon deltagare har deltagit hittills; vi kan inte vara mer tacksamma för er alla, härliga Rushers! Därför vill vi förbättra den sjunde upplagan av Color Obstacle Rush Sweden 2021 och ge dig en ännu bättre upplevelse!

Color-Obstacle-Rush-About-Page-box-image-1.jpg

COLOR OBSTACLE RUSH 2021

2021 kommer alla hinder att vara nya, något som vi tror kommer att bli dina nya favoriter. Det kommer att finnas ett gäng nya gummibåtar att glida, studsa, tumla och trassla i, lite rymdhoppare, skum och massor av andra överraskningar vi inte vill ge ut ännu!

Color-Obstacle-Rush-About-Page-box-image-2.jpg

HINDRINGAR + FÄRG + MUSIK

Alla älskar musik. Så vi tar dig med 20 musikzoner som kommer att placeras runt banan för att hålla dig mellan alla hinder och färger.

Efter allt det roliga du just haft under uppvärmningen, på banan och i färgfestivalen har du chansen att koppla av i vår speciella chill-out-oas.

Color-Obstacle-Rush-About-Page-box-image-3.jpg

VÅR STORY

Den första Color Obstacle Rush hölls i Finland 2014 under det finska namnet ’Variestejuoksu’. 2014-turnén blev den mest populära hinderlöpningsserien i Skandinavien. Med inledningssäsongen som en otrolig framgång har vi expanderat till USA och Europa sedan 2015 med ännu fler evenemangskoncept som kommer 2021.

Detta är verkligen det evenemang du inte bör missa. Registrera dig nu och bli med på det roliga!

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS​

Om datumet för ditt valda Color Obstacle Rush evenemanget har flyttats, så får du ett mejl från oss som informerar dig om att din biljett kommer att automatiskt överföras. Du behöver inte göra något annat än att uppdatera din kalender. Du kan hålla dig uppdaterad med information om förändringar på Facebook-evenemanget. Bara “gilla” evenemangssidan så får du uppdateringar direkt till din tidslinje. Slutlig information kommer att mejlas till dig ca två veckor före evenemanget.

All information som du behöver kommer att finnas i mejlet som du får från oss.

Vi har arbetat hårt med åtgärder för att säkerställa att alla håller sig säkra, men att evenemanget är fortfarande en fantastisk upplevelse. Våra procedurer inkluderar:

  • Handdesinfektionsmedel finns i flera olika platser i evenemangområdet, inklusive incheckning, evenemangsinträde och vattenstationer.
  • Vi har begränsat antalet personer som finns i evenemangsområdet till mindre än 500, t.ex. uppvärmnings- och färgfestivaler arrangeras i olika områden.
  • Vi har gjort justeringar för schemat så att det finns en 30 min paus efter varje startgrupp. Detta för att säkerställa att deltagarna har mer utrymme på hinderbanan.
  • Alla våra hinder och eventutrustning desinficeras efter varje evenemang
  • Det finns möjlighet till kontaktlös betalning vid evenemanget

Våra deltagares och teammedlemmarnas säkerhet är alltid vår högsta prioritet. Vi följer noggrant alla instruktioner och / eller rekommendationer från officiella myndigheter. Vi kommer att göra allt vi kan för att säkerställa ett säkert och roligt evenemang för alla

Om du köper vårt avbokningsskydd samtidigt som din biljett (en avbokningsskyddspolicy gäller för en beställd biljett) har du rätt att få en fullständig återbetalning av biljetten (exklusive avgifterna för avbokningsskydd och evenemangsregistrering), förutsatt att du tillhandahåller nödvändig dokumentation, om: 

  • evenemanget ställs in och/eller skjuts upp på grund av en nödsituation (enligt definitionen i villkoren för Color Obstacle Rush); eller om du eller en nära familjemedlem blir sjuk, vilket inkluderar: 
    • din akuta sjukdom eller död; eller
    • akut sjukdom eller död hos en av dina nära familjemedlemmar där "nära familjemedlem" definieras som din make/registrerade partner, sambo, barn, föräldrar, svärföräldrar, syskon och mor- och farföräldrar; eller

du blir gravid efter att du köpt din biljett till evenemanget och kan därför inte längre delta. 

Du kommer inte att få en återbetalning enligt avbokningsskyddet under andra omständigheter än de som anges i klausul 28. För att undvika tvivel täcker inte avbokningsskyddet något av följande (utan begränsning): 

  • eventuella tilläggsköp som görs, så som hotell, biluthyrning eller andra researrangemang; 
  • kostnaden för avbokningsskyddet; 
  • avgiften för evenemangsregistrering; 
  • avbokningar gjorda av annan medicinsk anledning, inklusive men inte begränsat till följande: undersökning, behandling och/eller inläggning på sjukhus som planerades före ditt köp eller icke obligatorisk operation; 
  • avbokningar av medicinsk anledning enligt klausul 28(b) där du inte kan tillhandahålla nödvändig dokumentation; eller
  • att evenemanget ställs in på grund av konkurs eller upphörande av FEUK:s verksamhet.

För att begära en återbetalning måste du kontakta vårt kundtjänstteam senast 2 månader efter det ursprungliga evenemangsdatumet, eller om ditt evenemang skjuts upp och/eller ställs in, senast 2 månader efter att du fått e-postmeddelandet om att evenemanget skjuts upp och/eller ställs in från oss via vårt kontaktformulär. I tillämpliga fall måste du skicka oss ett originalintyg från din läkare som anger din sjukdom eller ditt tillstånd för evenemangets relevanta datum, och/eller skicka dokumentation om din familjerelation (om tillämpligt) och/eller skicka oss ett dödsintyg (om tillämpligt). 

När alla relevanta dokument har mottagits på ett sätt som FEUK anser tillfredsställande återbetalas biljettpriset (exklusive kostnaden för avgifterna för avbokningsskydd och evenemangsregistrering) till det kort som användes för att köpa biljetten, om inte något annat har avtalats. 

Innan evenemanget har du rätt att byta, sälja eller överföra din biljett till evenemanget till en annan person via "Rush"-profilen tillhörande den person som gjorde bokningen. 

Du samtycker till att inte (annat än via "Rush"-plattformen) tilldela, överföra eller på annat sätt förhandla med din rätt att delta i evenemanget. 

Du kan minska risken för att bli smittad eller sprida COVID-19. Detta kan du göra genom att ta några enkla åtgärder:

  • Håll minst 1 meters avstånd mellan dig och andra deltagare
  • Rengör händerna regelbundet och noggrant med ett alkoholbaserat handdesinfektionsmedel
  • Undvik att röra ögonen, näsan och munnen
  • Stanna hemma om du känner dig illa. Om du har feber, hosta, andningssvårigheter, kontakta läkare. Dvs. om du har COVID-19 symptomen får du inte delta i loppet. Om du tillhör till en riskgrupp så ska du ta ett snack med sin läkare/sjukvårdspersonal innan du deltar i Color Obstacle Rush.

Vänligen kontakta Color Obstacle Rush-teamet via e-post sweden@colorobstaclerush.com, så svarar vårt team till dig så snart som möjligt. Observera att det kan vara viss försening, men vi kommer att svar till er alla.

Åldersgränsen för att delta i Color Obstacle Rush är 12 år. Är du mellan 12 och 14 år får du delta i sällskap med din målsman. Barn mellan 12–14 år får delta även i sällskap av en annan vuxen än målsman mot uppvisande av ett tillstånd, som undertecknats av barnets målsman. Observera att målsman/vuxen också måste vara en registrerad deltagare i evenemanget i samma startgrupp. Är du mellan 15–18 år får du delta även utan sällskap av målsman, men måste kunna uppvisa ett tillstånd som undertecknats av din målsman.

Du kan se och utskriva tillstånd här.

Några hinder har en viktgräns på 100 kg, men man kan alltid hoppa över dessa hinder. 🙂

Anmälningsavgiften betalas vid registreringen på nätet innan evenemanget. Betalningen är möjlig med Stripe: Med Stripe betalar du biljetten med ditt kredit- eller bankkort (Visa, MasterCard, American Express). För att betala med Stripe måste du ha accepterat internetköp med kort i din bank.

Kvitton kommer att skickas till den e-postadress du skrev när systemet frågade efter betalarens e-postadress.

När du anmäler dig till evenemanget kan du anmäla endast dig själv eller ett lag. Vi erbjuder 10% rabatt för alla lag på 4 personer eller fler – så här fungerar det:
De första 4 lagmedlemmarna måste registreras samtidigt för att erhålla grupprabatten (10%) i kassan. Ni kan senare tillägga fler personer i ert lag och alla kommer att vara berättigade till -10% rabatt (från priset för dagen de registrerar sig).
Du kan lägga till fler personer till ditt lag senare genom att logga in på Rusher-profilen som de första biljetterna köptes med. När ditt lag har minst fyra medlemmar kommer alla som köper en biljett via den här profilen vara berättigade till 10% rabatt (från dagens pris).
Om ni anmälde färre än 4 lagmedlemmar vid första registreringen kan fortfarande skapa ett lag. När ert lag uppnår 4 lagmedlemmar kommer de nya medlemmarna att erhålla rabatten (observera: har ni betalat en gång kan vi inte längre returnera 10% till de som redan betalat).
Även fast de nya deltagarna erhåller grupprabatten, vänligen notera att vi inte kan garantera att det finns lediga platser kvar i samma startblock. Om ni vill ha hela ert gäng tillsammans, ifall ni hamnat i olika startblock, kan ni alltid flytta hela teamet till ett startblock med lediga platser. Du kan överföra hela ditt lag till valfritt startblock genom logga in på ditt Rusher Profil.

Om du är gravid eller funderar över någon annan hälsorelaterad fråga, ta ett snack med din läkare innan du deltar i Color Obstacle Rush. Även om vi försöker göra evenemanget så tryggt och säkert som möjligt för alla deltagare, kan olyckor (såsom fall och krockar) alltid ske.

Ja, då har vi kul i regnet! Så länge inga större stormoväder syns på radarn, genomför vi evenemanget. Håll koll på evenemangets Facebook-sida för senaste nytt när det gäller det praktiska. Regn kan göra att banan tar något längre tid att slutföra, så du kan bli tvungen att köa till några av hindren. Ifall det regnar, ta i beaktandet att friktionsfaktorn vid rutschkanorna ändrar, och de blir halare än vanligt. Vid fallet av hårdare vindpustar kan det hända att vi måste ta ner vissa uppblåsbara hinder för att garantera deltagarnas säkerhet.

Banan är ca 5 kilometer lång och tar ca 30–60 minuter att springa loppet.

2020 har vi 20st nya hinder, skum, en strobotunnel och 20 musikstationer runt hela banan! Det kommer att finnas en mängd uppblåsbara hinder och en massa andra roliga överraskningar. Observera att vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i antalet och omfattningen av hindren: beroende på terräng, plats och väder kan vi kanske inte använda alla hinder på alla Color Obstacle Rush-evenemang.

Nermalda regnbågar och neonbyxor från 80-talet. Nädå, vi bara skämtar! Pulvret består i själva verket av majsstärkelse, som färgats med livsmedelsfärg, och alla ingredienser är godkända av Livsmedelssäkerhetsverket.

Alla våra färger kommer från www.holicolorpowders.co.uk

Bekväma kläder och joggingskor räcker långt, solglasögon skyddar dina ögon från både färgen och solen. Alla deltagare får dessutom en gratis Color Obstacle Rush t-shirt, som de flesta har på sig under evenemanget. Ljusa färger fungerar bäst, eftersom färgerna då syns starkast. Det är kanske ingen idé att dra på sig 10 000-kronorskostymen: svett, färgpulver och festhumör kan lämna bestående spår. Klä dig heller inte i något, som har vassa hörn, eftersom dessa kan skada både medtävlarna och de uppblåsbara hindren. Se också till att inget hänger löst som kan fastna i hindren. Det kan vara en bra idé att skydda håret antingen med keps eller en bandana, speciellt om du har ljust hår. Färgen vi använder torde lossna med ett par omgångar shampoo, men ifall du nyligen blonderat håret kan färgen sitta kvar längre.

Förutom att du får delta i ditt livs roligaste löpevenemang, får du även en officiell Color Obstacle Rush t-shirt, en färgpåse som du kan använda under målgångsfestivalen och en medalj för att du deltog.

Ta med bekräftelsemejlet för din anmälan, antingen utskrivet eller i din mobil. Du behöver även ID-kort, bekväma kläder och lite kontanter för garderoben och eventuella inköp på evenemangsområdet. Glöm inte det glada humöret!

Du kan hämta dina produkter på evenemangsdagen. Se gärna till att vara på plats en timme innan start.

Du kan lämna extrakläder i vår bevakade garderob. Garderobsavgiften är 20 kr per deltagare och extrabesök kostar 10 kr per gång. Ta gärna med dig jämna pengar!

Alla deltagare får lämna varsin väska i garderoben. Eftersom garderobsutrymmet är begränsat, kan vi inte förvara väskor som är större än en standardryggsäck och inte heller väskor, som inte går att hänga upp eller som väger mer än 5 kg. Tillåtna prylar är jacka eller normalstor ryggsäck (stora väskor, såsom tubväskor, kan vi inte förvara).

Vi rekommenderar även att du lämnar dina värdesaker hemma. The Color Obstacle Rush ansvarar inte för saker som förlorats eller skadats i garderoben.

Du kan ha din mobil i t.ex. ett armfodral eller en trendig midjeväska under löprundan. Men tänk på att det förekommer både skum och vattenstänk (Yey!) längs banan, så det kan absolut hända att din mobil blir blöt. Hoppa i så fall över ”blöta” hinder. Du kan även lägga mobilen i en genomskinlig, självförslutande plastpåse. En del hinder kan dock vara lite kluriga att klara med mobilen i handen.

Du kan ta din kamera (till exempel GoPro) med dig, men vänligen observera att selfiepinnar är förbjudna i Color Obstacle Rush!
Om du vill ha din kamera till exempel i en sele över bröstet, se till att selen är säker: att det öppnar om man fastnar på någon hinder.

Color Obstacle Rush är ett alkoholfritt evenemang – vi lovar att man kommer att ha jätteroligt även utan alkohol!

Vi kan tyvärr inte erbjuda rengöringsmöjligheter på evenemangsområdet. Om det är bra väder, kan du ganska enkelt skaka av dig det mesta av färgpulvret, men vid fuktigt väder rekommenderar vi att du tar med dig byteskläder,  handdukar eller sopsäckar, så du inte färgar av dig i bilen eller bussen på hemvägen.

Färgpulvret dammar, så om du lider av astma eller allvarlig dammallergi, rekommenderar vi att du använder skyddsglasögon och en sjal eller ett andningsskydd framför näsa och mun vid färgkontrollerna och under målgångsfestivalen.

Är du ljushårig kan du innan evenemanget lämna kvar lite balsam i håret, det hjälper när du ska tvätta det. En bandana eller keps sitter inte heller fel.

Efter löpningen är det bra att skaka av sig det mesta av färgpulvret och därefter skölja med kallt vatten. Det kan behövas ett par tvättar innan allt färgpulver har sköljts ur håret, men till sist bör du vara lika ren som när du var ny. Tvätta gärna kläderna separat först i kallt vatten.

Parkeringssituationen varierar från evenemang till evenemang. Vi kommer att informera er med mera detaljer om parkeringen och själva evenemangplatsen ca. 2 veckor före evenemanget. I vissa evenemang kan det hända att en parkeringsavgift tillkommer.

Åskådare kan få tillträde till Color Obstacle Rush gratis. Eftersom själva området inte lämpar sig väl för åskådare, kan vi tyvärr inte rekommendera att du tar ett stort följe med dig. Storleken och placeringen av områden som är tillgängliga för allmänheten varierar från evenemang till evenemang. Observera att åskådarna inte har tillgång till start- och festivalområdet och att det av säkerhetsskäl inte är tillåtet att få tillgång till alla delar av banan.
Vi kommer att skicka e-post med mer information angående detta ca två veckor före evenemanget.

Du kan byta din starttid till en annan starttid själv (förutsatt, att inte starttiden är slutsåld) genom att logga in på din ruhers-profil. Du kan ändra din starttid till valfri startgrupp (om inte slutåld) i din Rusher-profil genom att välja en ny startgrupp från “drop down menun”.

Kom ihåg att spara ändringarna och ladda ner en ny biljett innan evenemanget!

Anmälningsavgiften till Color Obstacle Rush returneras ej, men du kan överlåta din biljett till en annan person eller överföra din anmälan till ett annat Color Obstacle Rush evenemang (som äger rum under samma eller nästa år).

Du kan överlåta din anmälan till en annan person genom att logga in på ditt Rusher-profil. Här kan du smidigt ändra deltagardetaljerna (såsom namn, e-post). Kom ihåg att spara ändringarna och ladda biljetten för den nya deltagaren, och att den nya deltagaren tar med biljetten med de riktiga deltagaruppgifterna.

Det är möjligt att flytta/skjuta upp ditt deltagande till ett annat Color Obstacle Rush evenemang som äger rum under samma eller nästa år (observera att vi inte kan garantera att det arrangeras på samma platser nästa år). Har du ett läkarintyg kan du flytta/skjuta upp ditt deltagande gratis. Utan läkarintyg kostar det 100 kr i administrationsavgift för varje deltagare.

Ja, det är möjligt att jobba som funktionär vid evenemanget. Du kan antingen jobba dagen före med förberedande uppgifter eller på själva evenemangdagen. Som belöning får volontärerna en biljett till ett Color Obstacle Rush-evenemang. De som arbetar dagen före evenemanget får en biljett till samma evenemang (följande dag), och de som jobbar på själva evenemangdagen får en biljett till ett valfritt Color Obstacle Rush evenemang som äger rum samma eller nästa år.

Uppgifterna varierar från att hjälpa till med förberedelserna som att lägga startpaketen i ordning till att packa upp saker. Vi behöver även hjälp med att hålla evenemangområdet rent och i ordning. Under själva loppet behöver vi hjälp med utdelningen av medaljer och färgpaket. Ifall du är intresserad av att jobba som funktionär vid evenemanget, kan du anmäla dig HÄR. Vi sysselsätter även idrottsföreningar, ta gärna kontakt! Är ni en idrottsgrupp eller ett större sällskap, kan ni kontakta oss via kontaktformuläret.

En så stor hög med upplevelser och bilder som möjligt!